Choose your region

Eastern Europe
Northern Europe
Australia / New Zealand
or choose our
SEARCH
REGION: NORWAY
Historie

HVORDAN DET HELE STARTET

Bill Gates grunnla Microsoft i 1975, Steve Jobs lanserte Apple i 1976 – og i 1979 startet Jürgen Gelf CHG. Fra den spede begynnelsen i Oberschwaben sør i Tyskland, har CHG utviklet seg til å bli en suksesshistorie som strekker seg over fire tiår.

1979 Grunnlagt

Jürgen Gelf grunnlegger CHG Computer-Handels-Gesellschaft mbH i Berg utenfor Ravensburg.

1992 Teknologiske endringer

CHG hjelper kunder i overgangen fra stormaskiner til desentraliserte systemer.

1994 Utvidelsesstrategi

CHG-MERIDIAN utvider virksomhet sin til hele Tyskland gjennom en kombinasjon av organisk vekst og oppkjøp. Selskapet har vokst internasjonalt siden 2000.

2004 Nye teknologiområder

CHG-MERIDIAN går inn i teknologiledelse innen industri, helseteknologi og industriell produksjon.

2006 TÜV-sertifisering

CHG-MERIDIANS prosesser for datasletting er de første i Tyskland til å bli sertifisert av TÜV.

2014 Gjenbrukskonsept

CHG-MERIDIAN kan tilby kundene sine et standardisert, miljøvennlig og sosialt ansvarlig gjenbrukskonsept for IT-utstyr, der det legges vekt på videresalg.

2018 Global orientering mot digitalisering og tjenester

CHG-MERIDIAN opererer i 25 land rundt om i verden og fremmer papirløse styringsprosesser, internt og eksternt, gjennom konseptet «en moderne arbeidsplass».

Utviklingen siden oppstart i 1979

I 1979 begynte programmereren Jürgen Gelf å selge brukte stormaskiner. Hans unike produkt- og markedskunnskap gjorde det mulig for ham å videreselge datautstyr flere ganger, og etter hvert begynte han også å leie det ut. Leasing var fremdeles et nytt konsept i Tyskland på den tiden, men det ble raskt kjernevirksomheten til CHG Computer-Handels-Gesellschaft mbH.  

Datateknologien endret seg på slutten av 1980-tallet, da personlige datamaskiner begynte å overta for stormaskinene. CHG tilpasset seg de nye kravene og hjalp kundene sine med å legge om til nye systemer. I årene etter at Jürgen Mossakowski ble utnevnt som konsernsjef, utvidet selskapet også porteføljen med rådgivning og service – som for eksempel planlegging av livssyklus, investering og innovasjon, eller installasjon og vedlikehold av utstyr.  

CHG fortsatte å vokse på midten av 1990-tallet, med flere oppkjøp kombinert med restruktureringer, og gikk fra å være basert sør i Tyskland, til å bli landsdekkende under navnet CHG-MERIDIAN AG. I år 2000 begynte selskapet å ekspandere internasjonalt med nye kontorer i England og Østerrike. Disse ble raskt etterfulgt av datterselskaper i USA, Irland, Frankrike, Belgia, Sveits, Italia, Spania, Russland, Norge, Sverige og Danmark. I 2018 åpnet CHG-MERIDIAN kontorer i Australia og New Zealand, og har nå virksomhet i mer enn 25 land. Ved siden av IT, ble utleie av utstyr til helse- og industrisektoren – for eksempel samlebånd til bilindustrien – lagt til CHG-MERIDIAN Group-porteføljen i 2004.  

Etter mer enn 18 år som styreleder, sluttet Jürgen Mossakowski seg til representantskapet i 2017. Dr. Mathias Wagner ble da utnevnt som ny styreleder. Alle internasjonale salgsaktiviteter er samlet under styremedlem Frank Kottmann. Oliver Schorer er sjef for IT- og tjenester, mens Joachim Schulz er finansdirektør.

Navnet vårt: CHG-MERIDIAN

Jürgen Gelf grunnla CHG Computer-Handels-Gesellchaft mbH 2. mars 1979. I 1982 endret selskapet navn til CHG Computer Leasing- und Handels-Gesellschaft mbH, og Handels-Gesellschaft forsvant helt i 1992, da bedriften ble til CHG Computer Leasing GmbH.  

Etter oppkjøpet av Wiesbaden-baserte FGM-MERIDIAN, ble de to selskapene i 1996 fusjonert til CHG-MERIDIAN Computer Leasing Gesellschaft mbH, som et år senere ble til CHG-MERIDIAN Deutsche Computer Leasing AS. Selskapets navn har siden 2012 vært CHG-MERIDIAN AG.  

Kjernekompetanse: Service og teknologi

CHG-MERIDIAN introduserte sitt første selvutviklede Asset-Management-System i 1999. Det ble i 2004 utvidet til TESMA Online. TESMA står for Technology & Service Management. Denne nettbaserte kommunikasjons-, planleggings- og administrasjonsplattformen gir CHG-MERIDIAN og kundene tilgang til et felles datasystem med utvidet informasjon om hver enhet. Den seneste versjonen av TESMA ble utgitt i 2016.

Fra bruktmarked til et standardisert gjenbrukskonsept

CHG-MERIDIANs opprinnelige idé var å gjenbruke uønskede datamaskiner, og med økningen i antall datamaskiner siden 1990-tallet ble denne ideen stadig viktigere. I 2000 åpnet CHG-MERIDIAN sitt eget salgs- og logistikksenter i Möfelden utenfor Frankfurt, og siden da har brukt utstyr blitt testet, slettet, oppgradert og solgt videre herfra. I 2010 flyttet teknologi- og servicesenteret til Gross-Gerau, og i 2013 åpnet et nytt senter i Skien. Begge sentrene spesialiserer seg på sletting av data ved hjelp av sertifiserte prosesser.  

CHG-MERIDIAN har siden 2014 kunnet tilby kunder et standardisert, miljøvennlig og sosialt ansvarlig gjenbrukskonsept for IT-utstyr, der det legges vekt på å kunne gi utstyret et nytt liv gjennom gjenbruk. 

Et voksende selskap

Virksomheten som startet på et rom hjemme hos Jürgen Gelf, har nå fått sitt eget imponerende hovedkvarter. I 2003 flyttet CHG-MERIDIAN inn i sitt nye bygg med plass til rundt 270 ansatte, i Weingarten utenfor Ravensburg. Og i mai 2016 åpnet en utvidelse med plass til ytterligere 250.

New Building Timelapse

CHG-MERIDIAN creates new room for further growth

Vi har som tradisjon å vokse med våre oppgaver, vår erfaring og selvfølgelig med våre kunder. Samtidig er vi alltid bevisste på hvor vi kommer fra – og hvor vi vil være.

FORTSETTELSE FØLGER

CHG-MERIDIANs suksesshistorie er langt fra over. Finn ut hvor og hvordan det fortsetter ved å lese de neste artiklene.
TRE ORD, ETT LØFTE

EFFICIENT TECHNOLOGY MANAGEMENT®

Uansett om bedriften din er stor, liten, offentlig eller privat, er CHG-MERIDIAN et smart valg når du vil få mer ut av de teknologiske investeringene dine. Vi hjelper allerede over 10 000 kunder med effektiv administrering av teknologi og IT.

Les mer 
Fordi det er en del av oss

Å ta ansvar

Vi ser på oss selv som en del av lokalsamfunnet. Derfor engasjerer vi oss også aktivt, og tar ansvaret vi har for å sikre en bedre fremtid på alvor. Vi lar oss hele tiden veilede av det kundene våre, våre ansatte og lokalbefolkningen forventer og ønsker av oss.

Les mer 
Administrasjonssystem

TESMA® – KOBLER TEKNOLOGI OG ØKONOMI SAMMEN

Under hele leasingperioden hjelper TESMA® deg med å holde oversikt over livssyklusen til utstyret ditt. TESMA® integrerer teknisk og kommersiell informasjon i en sømløs tjeneste som sørger for at du slipper ekstraarbeid og manuell listeføring.

Read more